Rūtos Railaitės-Butvilienės istorija – tai kelionė per laiką, kultūrą ir meną, prasidėjusi nuo vaikystės Garliavoje, kai tėvas ją, vos ketverių, nuvedė į Kauno pionierių rūmus. Nuo to momento šokis tapo gyvenimo dalimi.
„Tėtis pamatė manyje kažkokį paslėptą talentą. Po kelių metų mokytojai pasiūlė, kad man reikia mokytis rimčiau – taip atsidūriau Čiurlionio menų mokykloje.“
Ten prasidėjo jos kelias į profesionalų baletą, vėliau vedęs į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto teatrą, kuriame ji šoko net 18 metų.
Scenos džiaugsmai ir išbandymai
Baleto pasaulis iš šalies atrodo lengvas ir grakštus, tačiau už to slypi kasdienis darbas, įtampa ir kantrybė.
„Žiūrovas nemato prakaito, streso, tų akimirkų, kai neišeina judesys ir nežinai, ant ko pykti – ant savęs ar ant Dievo. Bet mes sukurti tam, kad žiūrovas matytų gražiausią pusę.“
Rūta pasakoja apie savo sunkiausius vaidmenis, emocinius išbandymus ir momentus, kai atrodė, kad žemė slysta iš po kojų. Tačiau viską nugalėdavo grįžimas į baleto salę:
„Baleto salė išgelbėdavo. Darbas – ir viskas.“
Venesuelos etapas – naujas pasaulis
1993 m. Rūta kartu su vyru išvyko į Venesuelą – į kultūrinius mainus, kurie virto 18 metų gyvenimu ir darbu Lotynų Amerikoje. Ten ji atrado kitokią baleto pusę: šiuolaikinę, laisvesnę, daugiasluoksnę.
„Pasirodo, baletas ne vien Vaganovos sistema. Ten atradau amerikietišką ir kubietišką mokyklas, kitą metodologiją. Dirbau teatre, šiuolaikinio šokio trupėje, dėsčiau universitete – turėjau penkis darbus. Atsimenu, vyras vakarais mane parsiveždavo pusę devynių – visas dienas skirdavau šokiui.“
Trupės mama ir direktorės kasdienybė
Grįžusi į Lietuvą, Rūta tapo baleto direktore. Jos diena prasidėdavo anksti, o baigdavosi vėlai vakare. Ji rūpinosi ne tik trupės veikla, bet ir žmonėmis – jų savijauta, nuotaika, motyvacija.
„Ateinu į teatrą, apeinu sales, pasisveikinu su visais, paklausiu, kaip sveikata, kaip anūkai. Jeigu matau liūdną veidą – jau žinau, kad kažkas negerai. Tokia jau ta mano diena – pilna žmonių ir rūpesčio.“
Šis dėmesys žmonėms jai pelnė šiltą ir pagarbų vardą – Trupės mama.
Pedagogės pašaukimas
Šiandien Rūta Railaitė-Butvilienė dėsto Čiurlionio menų mokykloje. Ji sako, kad darbas su vaikais reikalauja ne tik profesinių žinių, bet ir empatijos.
„Negali žeisti vaiko nei jo akivaizdoje, nei draugų akivaizdoje. Reikia daug kantrybės ir švelnumo. Bet kai matau jų pažangą – tai didžiausias atlygis.“
Jos pedagogikos pagrindas – disciplina ir pagarba menui:
„Baletas – tai disciplina kiekviename pirščiuke, kiekviename žvilgsnyje, kiekviename judesyje.“
Baletas šiandien ir rytoj
Rūta įsitikinusi, kad baletas turi išsaugoti savo klasikinę šerdį, bet kartu nebijoti atsinaujinti.
„Šiuolaikinis baletas tik praturtina klasiką. Kaip muzikantai saugo Bachą ir Mozartą, taip mes turime saugoti klasikinį baletą.“
Svarbiausia, anot jos, – kad technika neužgožtų jausmo:
„Norėčiau matyti techniškus šokėjus, bet kad dominuotų jų vidus, jų jausmas. Nes jausmas – tai kultūros esmė.“
Gyvenimo džiaugsmas ir paprastumas
Nors jos biografijoje – prestižinės scenos ir ilgas sąrašas titulų, Rūta išlieka kukli ir nuoširdi.
„Aš nesuprantu, kodėl reikia, kad mane prisimintų. Svarbu, kad tuo momentu daviau žmonėms tiek, kiek galėjau. O daugiau – kam?“
Jos įkvėpimas slypi kasdienybėje: pasivaikščiojimuose po Vingio parką, šeimoje, mokinių šypsenose.
„Išmokau džiaugtis smulkmenomis – paukščiais, medžių spalva, Nėries šiurenimu. Džiaugiuosi kiekviena diena.“
Tai pokalbis ne tik apie baletą, bet ir apie gyvenimą, kantrybę, profesinę ištikimybę bei gebėjimą džiaugtis paprastais dalykais.
„Balete nėra ribos sustoti. Visą laiką augam. Aš dar nesustojau,“ – sako Rūta Railaitė-Butvilienė.