Laidoje „Labas, Vilniau!“ vedėja Kristina Kanišauskaitė-Šaltmerė kalbina Ričardą Jaščemską, Lietuvos žaidimų kūrėjų asociacijos projektų vadovą, ir Antaną Čeponį, vieną iš „GameOn 2025“ organizatorių. Pokalbyje aptariama, kaip žaidimų industrija tapo reikšminga šiuolaikinės kultūros dalimi – ne tik pramoga, bet ir kūrybos bei bendruomeniškumo erdve. Pasak pašnekovų, žaidimai šiandien apima kur kas daugiau nei ekraną – tai emocijos, istorijos, kūrybinės idėjos ir net socialiniai ryšiai. „Ta emocija, kurią dovanoja žaidimas, nepriklausomai nuo to, kokio amžiaus tu būtum – vieniems tai pabėgimas, kitiems atsipalaidavimas, o dar kitiems – kūrybinė erdvė“, sako Antanas Čeponis.
Kartu aptariama, kaip keičiasi žaidėjų auditorija: nuo jaunų entuziastų iki vyresnių kartų, kurios augo kartu su pirmaisiais kompiuteriniais žaidimais. Šiandien prie žaidimų vis dažniau jungiasi ir šeimos, nes daugelis kūrėjų kuria žaidimus, skatinančius žaisti kartu. Žaidimai tapo tarsi tiltu tarp kartų, leidžiančiu tėvams ir vaikams rasti bendrų pomėgių bei patirčių.
Nuo Tetrio iki „GameOn 2025“
Artėjantis „GameOn 2025“ renginys, vyksiantis lapkričio 7-9 dienomis „Litexpo“ parodų rūmuose, žada būti didžiausiu žaidimų kultūros įvykiu Baltijos šalyse. Renginio lankytojų laukia kūrėjų konferencijos, e-sporto turnyrai, edukacinės paskaitos, cosplay pasirodymai, gyvųjų vaidmenų žaidimai ir net orkestro koncertas pagal žinomų žaidimų muziką. „Šiemet turėsime kamerinį orkestrą, chorą ir net sunkiojo metalo grupę. Norime parodyti, kad žaidimų muzika – tai ir klasika, ir energija, ir emocija“, pasakoja Ričardas Jaščemskas.
Šių metų renginio šūkis – „Žaidžia visi“. Juo organizatoriai siekia priminti, kad žaidimai šiandien nėra ribojami amžiaus, patirties ar žanrų. Kiekvienas gali atrasti tai, kas jam artimiausia – nuo klasikinių konsolinių žaidimų iki kūrybinių stalo ar virtualios realybės patirčių. Tarp renginio svečių šiemet – vienas iš legendinio žaidimo „Doom“ kūrėjų Tom Hall, kuris pasidalins įžvalgomis apie tai, kaip gimė vienas svarbiausių žaidimų istorijoje.
Industrija, kuri auga kartu su žaidėjais
Per pastaruosius dešimt metų Lietuvos žaidimų industrija išgyveno milžinišką augimą. Šalyje jau dirba apie du tūkstančius žmonių, susijusių su žaidimų kūrimu, dizainu ir programavimu. Tai reikšmingas skaičius mažai šaliai, o žaidimų sektorius vis labiau tampa kūrybinių industrijų dalimi, generuojančia ekonominę vertę. „Žaidimai nebėra tik vaikų pramoga. Jie tapo kūrybos, istorijų ir emocijų pasakojimo būdu“, sako Ričardas Jaščemskas.
Pašnekovai pastebi, kad pandemijos laikotarpis labai pakeitė žaidimų rinką – išaugęs poreikis žaisti namuose paskatino tiek žaidėjų skaičiaus šuolį, tiek naujų kūrėjų atsiradimą. Dalis Baltarusijos žaidimų studijų taip pat persikėlė į Lietuvą, sustiprindamos vietinę bendruomenę ir atnešdamos naujų idėjų. Šiandien Lietuva – viena aktyviausių žaidimų kūrimo centrų regione, turinti stiprią kūrėjų ekosistemą ir sėkmės pavyzdžių tarptautinėje rinkoje.
Žaidimai kaip kūrybos ir bendrystės forma
Pasak pašnekovų, žaidimai tampa vis dažnesne šeimų veikla. Jie ne tik suteikia pramogą, bet ir skatina bendravimą, mokymąsi bei kūrybiškumą. „Tikiu, kad kiekvienas atras savo žaidimą. Nebūtinai kompiuterinį – galbūt stalo, kūrybinį ar net šeimos vakarų tradiciją“, sako Antanas Čeponis. Žaidimai šiandien jungia meną, technologijas ir istorijas, leidžiančias kiekvienam žaidėjui tapti kūrėju savo pasaulyje.
„GameOn 2025“ programoje atsispindi ši įvairovė – čia susijungia technologijos, kultūra ir muzika. Nuo akademinių diskusijų iki interaktyvių erdvių, nuo kūrėjų pristatymų iki meninių eksperimentų – renginys kviečia kiekvieną išbandyti, sukurti ir atrasti.
Kvietimas atrasti savo žaidimą
„GameOn 2025“ – tai daugiau nei festivalis. Tai platforma, kur susitinka kūrėjai, žaidėjai, technologijų vizionieriai ir tie, kurie tik pradeda savo kelionę žaidimų pasaulyje. Renginys vyks lapkričio 7-9 dienomis „Litexpo“ parodų rūmuose, Vilniuje. Čia kiekvienas lankytojas galės pasinerti į žaidimų kultūrą, išbandyti naujienas, susitikti su profesionalais ir patirti žaidimų pasaulio įvairovę.